Jak pomóc dziecku z nieuwagą w szkole?

Jak pomóc dziecku z nieuwagą w szkole?

Dziecko spędza w szkole dużą część swojego życia. Praca nad dzieckiem w domu nie przyniesie efektów, jeżeli nauczyciele nie będą go wspierać w pokonywaniu słabości, wynikających z niedojrzałości układu nerwowego. Brak akceptacji pedagogów i odrzucenie przez rówieśników może pogłębić niską samoocenę dziecka, która odbiera motywację do wysiłku. Drogi Nauczycielu, Twoja pomoc jest ważna!

Autor: lek. med. psychoterapeuta Agnieszka Kraśniej-Dębkowska
  • Ustal zasady zachowania w klasie: jak należy się zachowywać? czego nie robić? jakie są nagrody, a jakie kary? jak naprawiać błędy? Bądź konsekwentny w przestrzeganiu tych zasad. Zawieś zapisany regulamin w widocznym miejscu.
  • Posadź dziecko niedaleko od siebie, ale nie z dala od reszty dzieci, żeby go nie separować od grupy. Może siedzieć w pierwszej ławce od strony sali, nie od okna, co pomoże mu się skupić. Dobrze, żeby jego towarzysz nie był zbyt ruchliwy lub gadatliwy - to żadnemu nie wyjdzie na dobre.
  • Zero tolerancji dla bałaganu na ławce! Podczas lekcji na ławce nie powinno leżeć nic, co mogłoby rozpraszać ucznia.
  • Dziel pracę na mniejsze etapy, z krótką instrukcją co i w jakiej kolejności zrobić, np. „Uwaga, teraz zaczynamy pisać”. Wydawaj tylko jedno polecenie na raz. Upewnij się, czy dziecko usłyszało i zrozumiało polecenie. Co jakiś czas sprawdzaj, czy dziecko wykonuje zadaną pracę.
  • Trzymaj się planu lekcji – dziecko powinno uczyć się wprowadzania porządku w swoim środowisku. Lekkie dotknięcie albo krótkie zachęcające spojrzenie ułatwia dziecku skupienie się na nauczycielu, kiedy ten się do niego zwraca. Często sprawdzajmy zeszyty – czy są w nim zapisane najważniejsze informacje, polecenia i dobrze zrobione zadania? Na koniec lekcji w zeszycie powinna być zapisana notatka o pracy domowej, pisemnej lub ustnej (np. nauczyć się wiersza), także jeżeli pracy nie zlecono („nic do zrobienia”).
  • Wykorzystaj nadruchliwość dziecka, angażując je do drobnych prac w klasie – na przykład do wycierania tablicy, przesunięcia mebla, pozbierania rozsypanych przedmiotów. Akceptuj dziecko jako osobę, ale nie jego niewłaściwe zachowania. Jeżeli widzisz pozytywne zmiany w zachowaniu dziecka, powiedz mu o tym.

Dostrzegaj i wzmacniaj jego dążenie do rozwoju!

Czy artykuł był użyteczny?

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Możesz dowiedzieć się więcej o plikach cookie, których używamy i jak zmienić ustawienia.

Akceptuję