Jak pomóc dziecku rozwijać mowę

Jak pomóc dziecku rozwijać mowę

Aby pomagać dziecku, rodzice muszą się jako pierwsi nauczyć, że krzyczenie, wyśmiewanie, surowe kary, bardzo wysokie wymagania i brak pochwał - zamiast rozwiązać problemy, będą je nasilać. Nastepnym krokiem jest wprowadzenie nawyków i regularna, codziennna praca, w której pomocne będą zalecenia.

Autor: Danuta A. Matukiewicz, neurologopeda

Rozwój sprawności językowych nie u każdego dziecka przebiega identycznie. Niektóre dwulatki porozumiewają się z otoczeniem, używając bardzo wielu słów i formułując proste zdania. Inne wypowiadają zaledwie kilkanaście lub kilkadziesiąt pojedynczych słów lub wyrazów dźwiękonaśladowczych. Także w wieku przedszkolnym mogą różnić się między sobą zasobem słownictwa lub zdolnością formułowania złożonych wypowiedzi. Pomimo tych różnic uważa się, że wszystkie prawidłowo rozwijające się dzieci, niezależnie od uwarunkowań kulturowych, opanowują podstawy własnego języka do 4 roku życia.

Proces mówienia jest skoordynowaną czynnością układu oddechowego, artykulacyjnego oraz prawidłowego słuchu. Dlatego ćwiczenia wspierające rozwój mowy muszą obejmować każdy z nich.

  • Utrzymuj dziecko w „kąpieli słownej” - to znaczy dużo do niego mów, komentuj to, co robisz, co będziemy robić; dziecko słuchając głosu rodziców i otoczenia oswaja się z mową czynną
  • Dostarczaj bodźców dźwiękowych, które ćwiczą analizator słuchowy, kształtują słuch mowny i wpływają na szybsze i sprawniejsze komunikowanie się
  • Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych, opartych na zabawach fonacyjnych i artykulacyjnych, takich jak: Kotek mruczy - mmmmm, mmmm; wąż syczy – ssss,ssss; pszczoła bzyczy bzzz,bzzz; jedzie straż pożarna e-o; e-o; parskanie jak konik, kląskanie językiem
  • Kiedy dziecko nazywa przedmiot „po swojemu” lub komunikuje się niewerbalnie używając gestu, nazwij głośno przedmiot lub czynność o którą mu chodzi
  • Pokazuj dziecku różne przedmioty i nazywaj je głośno
  • Dobrą stymulacją rozwoju mowy jest wspólne oglądanie obrazków, historyjek i prowokowanie dziecka do mówienia poprzez zadawanie prostych pytań :na przykład „Kto to?”, „Pokaż gdzie auto ma koło”?, „ Czy miś jest mały, czy duży”.
  • Czytaj na głos! Warto na tę czynność poświęcić 15-30 minut dziennie , czytać bajeczki, wierszyki. To rozwija wyobraźnię dziecka, a także poszerza zasób jego słownictwa, uczy koncentracji uwagi.
  • Ucz dziecko piosenek , wierszyków i rymowanek, które są łatwe do przyswojenia dzięki rytmowi i swojej melodyjności, poprawiają wyrazistość artykulacji
  • Nie wyręczaj dziecka w mówieniu, jeśli ma trudności z wypowiedzeniem wyrazu - pozwól mu spokojnie dokończyć po czym powiedzieć ten wyraz jeszcze raz – poprawnie
  • Dbaj o poprawność wypowiedzi, stosowanie prawidłowego wzorca wymowy. Nie wolno: posługiwać się językiem dziecka, spieszczać form, nazywać przedmiotów i czynności lub osób w sposób taki jak dziecko!
  • Ćwiczenia oddechowe utrwalają prawidłowy sposób oddychania. Mogą to być zabawy polegające na dmuchaniu na lekkie przedmioty takie jak: piórka, bańki, świeczki, wiatraczki. Ćwiczenia nie powinny trwać dłużej niż 10 minut, żeby u dziecka nie doszło do zawrotów głowy, a pomieszczenie powinno być przewietrzone.
  • Stymulacja rozwoju mowy poprzez zabawę daje bardzo dobre rezultaty i przygotowuje dziecko do dojrzałej i sprawnej komunikacji. Pamiętaj, żeby wzmacniać postęp osiągnięć dziecka poprzez pochwałę!

Oczywiście przedstawione wskazówki są ogólne i jeśli masz wątpliwości, czy rozwój mowy dziecka przebiega prawidłowo, skontaktuj się z logopedą.

 
Czy artykuł był użyteczny?

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Możesz dowiedzieć się więcej o plikach cookie, których używamy i jak zmienić ustawienia.

Akceptuję